Lotófagos, Sirenas y otros seres: la construcción de la alteridad neutra en la épica griega

Main Article Content

Bárbara Álvarez Rodríguez

Abstract

In the Homeric thought the relationships among men and the monstrosity alterity is seen as a king of fight between beastliness and rationality. The dangers waiting for Odysseus and his companions in all these encounters is the death, not a beautiful death thought, but an ignominious end, since it means the oblivion. The only sources for the heroes to fight against it is the god's help and the use of their rationality or their cunning. The main aim of this paper is to draw a philosophical analysis of some of the Odysseus' encounters with the monstrosity in order to get a better understanding the relationship among humans and the neutral alterity. The Sirens, the Cyclopes or the Laestrigones belong to the radical otherness, the totally Other. Through the story of travel, the poet draws a dystopian world, completely away from human standards, where social norms are not respected, and the experiences of daily life are not enough to deal with the dangers that this border area presents.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Álvarez Rodríguez, B. (2019). Lotófagos, Sirenas y otros seres: la construcción de la alteridad neutra en la épica griega. Synthesis, 26(1), e048. https://doi.org/10.24215/1851779Xe048
Section
Artículos

References

Altuna, B. (2010). Una historia moral del rostro. Valencia: Pretextos.

Álvarez Rodrí­guez, B. (2011). Sobre la construcción de utopí­as y contrautopí­as en la Antigüedad griega a través de “lo Otro”. Un acercamiento a la Odisea. Daimon. Revista Internacional de Filosofí­a, Suplemento 4 “Razón, crisis y utopí­a”, 233-240.

Bello Reguera, G. (2011). Emigración y Ética. Humanizar y Deshumanizar. Madrid: Plaza y Valdés.

Buxton, R. (2000). El imaginario griego. Los contextos de la mitologí­a. Madrid: Cambridge University Press (Obra original publicada en 1994, Cambridge).

Cabrera Bonet, P. (2003). Cuentos y folclore en Homero: la imagen del Otro. En P. Cabrera Bonet y R. Olmos (Eds.), Sobre la Odisea. Visiones desde el mito y la arqueologí­a (pp. 263-292). Madrid: Ediciones Polifemo.

Cinalli, A. (2015). Ta xení­a: la cerimonia di ospitalitá cittadina. Roma: Sapienza Universití Editrice.

Courbin, P. (1955). Un fragment de cratère protoargien. Bulletin de Correspondance Hellénique, 79, 1-49.

Gómez Espelosí­n, F. J. (1994). Tierras fabulosas del imaginario griego. En Tierras fabulosas de la Antigüedad (pp. 103-306). Alcalá de Henares: Universidad de Alcalá. Servicio de Publicaciones.

Gómez Espelosí­n, F. J. (2004). El descubrimiento del mundo. Geografí­a y viajeros en la antigua Grecia. Madrid: Akal.

Grimal, P. (2008). Diccionario de mitologí­a griega y romana. Barcelona: Ediciones Paidós (Obra original publicada en 1951 [19796], Parí­s).

Harrauer, C. y Hunger, H. (2008). Diccionario de mitologí­a griega y romana. Barcelona: Herder (Obra original publicada en 2006, Purkersdorf).

Hesí­odo. (1978). Teogoní­a (Trad. A. Pérez Jiménez y A. Martí­nez Dí­ez). Madrid: Gredos.

Homero. (2010). La Odisea (Trad. J. L. Calvo). Madrid: Cátedra.

Maquieira, H. (1997). Estudio lingüí­stico y trasfondo cultural de las fórmulas del viaje al Hades en los poemas homéricos. En F. Rodrí­guez Adrados y A. Martí­nez Dí­ez (Eds.), Actas del IX Congreso Español de Estudios Clásicos II (pp. 147-151). Madrid: Sociedad Española de Estudios Clásicos y Ediciones Clásicas.

Martí­nez, J. (1999). Propios, ajenos y extraños. Percepción etnográfica en Homero. Veleia, 16, 221-232.

Mastromarco, G. (1998). La degradazione del mostro. La maschera del Ciclope nella commedia e nel dramma satiresco del quinto secolo a. C. En A. M. Belardinelli (Ed.), Tessere. Frammenti della commedia greca: studi e commenti (pp. 9-42). Bari: Adriatica editrice.

Rodrí­guez López, M. I. (2010). Iconografí­a de Polifemo: la tradición homérica y sus pervivencias. Cuadernos de Filologí­a Clásica. Estudios griegos e indoeuropeos, 20, 179-200.