Satyric Chorus and its function in Aeschylean Satyric mÅ·thoi. Some notes on choral gestures and Silenus' actant role in Nethaulers

Main Article Content

Guillermo De Santis

Abstract

The aim of this paper is to make visible some aspects of the dramatic role and the scenic function of the chorus in Aeschylean Satyric Drama, specifically in Fr. 47 to R, lines 821-832. The hypothesis of the paper argues that this choral song must be understood in dependence on the previous song of Silenus, lines 802-820, an estrophic pair with which it shows an obvious thematic relationship of complementarity. From the scenic point of view, the imbrication of the Chorus in the satyrical plot is direct and plays an actantial role that allows a scheme of integration and separation of Silenus in the choral action in an alternate movement as coryphaeus and actor.


The interaction between both lyric passages would not only be noted in the mí½htos and in the language but also in the gestures of the Chorus, that contribute to organize the scene.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
De Santis, G. (2020). Satyric Chorus and its function in Aeschylean Satyric mÅ·thoi. Some notes on choral gestures and Silenus’ actant role in Nethaulers. Synthesis, 27(1), e078. https://doi.org/10.24215/1851779Xe078
Section
Dossier: Lecturas corales. Esquilo
Author Biography

Guillermo De Santis, Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad (CIECS), Universidad Nacional de Córdoba Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas (CONICET)

Doctor en Letras Clásicas por la Universidad Nacional de Córdoba, Argentina (Tesis publicada: Cosmos y justicia en la obra de Esquilo: imágenes literarias y argumentación, 2004). Desde 2005 es Investigador de CONICET y desde 2013 es Profesor Titular de Historia de la Literatura Griega (Escuela de Letras, Universidad Nacional de Córdoba). ES Fundador y miembro del Consejo Editorial de Ordia Prima. Revista de Estudios Clásicos (Córdoba, Argentina, desde 2001). Realizó estadías de estudio en Università degli Studi, Roma, La Sapienza (1999-2000), Max Weber Kolleg, Erfurt, Alemania (2010) y Universidade de Coimbra, Portugal (2011). Su ámbito principal de trabajo es el Teatro griego clásico, especialmente Esquilo. Su trabajo actual se centra en el Drama Satírico y sus relaciones con otro géneros dramáticos y literarios, Tragedia, Comedia y Novela griega. Desde 2009 trabaja sobre la obra de Virgilio en torno a la identidad étnica, la ékphrasis y las relaciones entre poesía épica e historia de Roma. Desde 2012 dirige el grupo de investigación "Interacción genérica, textura y profundidad poética y literaria en la literatura griega antigua" (SECyT, UNCórdoba). Es miembro del Consejo Académico de Grecorromana. Revista Chilena de Estudios Clásicos (Universidad de Viña del Mar, Chile) y de Revista de Estética e Semiotica (Universidade de Brasilia-Brasil). Ha participado como profesor invitado en las universidades del Litoral y Salta (Argentina), Universidad Stadual do São Paulo (Brasil), Universidade de Brasilia (Brasil), Universidad Diego Portales (Chile). Es autor de obras de teatro con temas de recepción clásica y en 2018 se representó su drama satírico Los desentrañadores de enigmas (Teatro griego de la ciudad de Córdoba, con la producción del Teatro Nacional Cervantes).

References

Cerbo, E. (2015). Metro e ritmo nel dramma satiresco (V-IV a. C.). SemRom, 4, 71-117.

Collinge, E. (1958-1959). Some Reflections on Satyr Plays. PCPhS, 5, 28-35.

de Dios, L. ( 2008). Esquilo. Testimonios. Fragmentos. Madrid: Gredos.

De Santis, G. (2005). Las Erinias: configuración progresiva del personaje y definición simbólica en Orestí­ada de Esquilo. Primera parte. Ordia Prima, 4, 37-74.

Edmunds, L. (1994). Tragedia, drama satí­rico y folklore. Mito y literatura. Revista de Occidente, 158-159, 43-58.

Gagné, R. y Govers Hopman, M. (2013). Choral Meditations in Greek Tragedy. Cambridge: Cambridge University Press.

Halleram, M. (1989). The Speaker(s) of Aeschylus, Dictyoulkoi fr. 47 a Radt (= P. Oxy. 2161). ZPE, 79, 267-269.

Jiménez Justicia, L. (2016) Ecos épicos en el drama satí­rico de Esquilo y Sófocles de temática pastoril. Ágora. Estudos Clássicos em Debate 18, 33-57.

Kamerbeek, J. C. (1954). De Aeschyli Dictyulcis. Mnem, 7, 89-110.

Kousoulini, V. (2015). A satyric lullaby in Aeschylus’ Net-Haulers (fr. 47a Radt)?. Euphrosyne, 43, 9-22.

Krumeich, R. et al. (1999). Das griechische Satyrspiel. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.

Melero, A. (1991). El mito del drama satí­rico. Fortunatae, 1, 85-102.

Napolitano, M. (2000). Odisseo simposiarca fraudolento e Polifemo simposiasta raggirato nel Ciclope di Euripide. En Arrighetti, G. (Ed.), Letteratura e riflessione sulla letteratura nella cultura classica (Atti del Convegno Pisa, 7-9 giunio 1999) (pp. 51-63). Pisa: Giardini Editori.

Palmisciano, R. (2008). Il meccanismo della distensione nel Ciclope di Euripide. AION (filol.), 30, 65-85.

Rossi, L. E. (1971). Il Ciclope di Euripide come κῶμος mancato. Maia, 23, 10-38.

Rossi, L. E. (1991). Il dramma satiresco. Dioniso, 61, 11-24.

Seidensticker, B. (2003). The Chorus in Greek Satyrplay. En Csapo, E. y Miller, M. (Ed.) Poetry, Theory, Praxis. The Social Life of Myth, Word and Image in Ancient Greece. Essays in honor of William Slater (pp. 100-121) Oxford: Oxbow Books.

Shaw, C. (2015-2017) The never-ending chorus: repetition and innovation in Greek Satyr Drama. Ordia Prima, 14, 115-158.

Sutton, D. F. (1974). Silenus: Actor or Coryphaeus? CQ, 24, 19-23.

Taplin, O. (1977). The Stagecraft of Aeschylus: The Dramatic Use of. Exits and Entrances in Greek Tragedy. Oxford: Clarendon Press.

Thompson, W. (1971). Attic Kinship Terminology. JHS, 91, 110-113.

Voelke, P. (2001). Un Théí¢tre de la Marge. Aspects figuratifs et configurationnels du drame satyrique dans l'Athènes classique. Bari: Levante Editori.